Exempel på vetenskapliga publikationer

Att förbättra skolor med stöd i forskning - exempel analyser och utmaningar, 2021
Att förbättra skolor med stöd i forskning - exempel analyser och utmaningar, 2021

I  Att förbättra skolor med stöd i forskning är jag medförfattare. Boken visar hur skolor kan förbättras med utgångspunkt i aktuell forskning, men också hur forskningen kan stödja skolans yrkesverksamma i detta arbete. De medverkande författarna har ett särskilt fokus på regeringsuppdraget Samverkan för bästa skola, en nationellt reglerad satsning bland förskolor och skolor som berör hundratals huvudmän, skolor och förskolor som många gånger verkar under svåra omständigheter.

Antologin Att förbättra skolor med stöd i forskning belyser teman som: styrning av och samverkan kring skolutveckling, skolors förbättringskapacitet, organisering för professionellt samarbete och lärande samt utveckling av undervisningskvalitet och elevhälsoarbete. Här besvaras frågor som:

  • Hur kommer det sig att så många skolutvecklingsinsatser inte får avsedd effekt?
  • Vad innebär det att bygga skolors kapacitet för förbättring?
  • Hur kan man förstå ansvar, dialog och samarbete mellan styrkedjans aktörer?
  • Hur kan man gå till väga för att förbättra undervisningskvalitet?
  • Vad ska till för att elevhälsoarbete blir en viktig del i skolförbättring?
  • Hur kan man bedriva skolförbättring när problemen ofta är svårbemästrade och beror av skolors kultur, struktur och omständigheter?

Redaktörerna Niclas Rönnström och Olof Johansson har samlat forskare från olika discipliner med ett gemensamt intresse för skolförbättring. Boken Att förbättra skolor med stöd i forskning vänder sig främst till skolhuvudmän, skolledare, lärare, förskolelärare och andra som ägnar sig åt att förbättra förskolor och skolor, men passar alla som vill förstå det mångbottnade skolförbättringsarbetets villkor, dynamik och aktörer.

Även i boken Att jobba som rektor är jag medförfattare. Boken behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i en svensk kontext. Innehållet är organiserat i fyra delar som på olika sätt belyser rektorer som chefer, ledare och som profession:

• Rektorskapets professionella premisser
• Rektorsprofessionalism i olika skolformer och verksamhetsområden
• Kommunikation, kollegialitet och professionshandledning
• Rektorskap visavi andra skolprofessioner

Att jobba som rektor är författad av rektorsutbildare verksamma vid samtliga sju lärosäten som anordnar Rektorsprogrammet 2021–2027. Boken vänder sig främst till programmets deltagare, det vill säga nyanställda rektorer samt biträdande rektorer verksamma inom skola och förskola. Andra väsentliga målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer på statlig- och huvudmannanivå.

Att jobba som rektor: om rektorer som professionella yrkesutövare, 2021
Att jobba som rektor: om rektorer som professionella yrkesutövare, 2021