Om mig och mitt skrivande
Jag har under många år ägnat mig åt vetenskapligt skrivande. Både som examinerande lärare och forskare. Nedan finns exempel på texter jag skrivit på egen hand. Utöver dessa texter har jag skrivit artiklar i internationella tidskrifter, men de platsar inte på hemsidan.


I Akademisk skribent står den akademiska texten i centrum. Här presenteras och diskuteras skrivprocessens olika strategier, från de första trevande utkasten till textens slutversion. Syftet med boken är att öka den akademiska skribentens medvetenhet om sitt eget skrivande, hur texten organiseras och hur dess argumentation byggs upp. Målet är att författaren ska bli bättre på att systematisera och redogöra för sitt insamlade material samt att presentera sina tolkningar och slutsatser på ett precist sätt.
Den tredje upplagan är reviderad och aktualiserad samt kompletterad med bilagor som ger en mer detaljerad förståelse för det vetenskapliga skrivandets form. Boken vänder sig till alla som har till uppgift att skriftligt rapportera resultatet från en vetenskaplig undersökning, såsom studenter och etablerade forskare. Den riktar sig även till den som arbetar med utvärderingar, utredningar och uppföljningar vid FoU-enheter inom både offentliga och privata organisationer.
Socialpsykologi är ett komplext ämne med olika synsätt och teorier som vanligen förknippas antingen med psykologi eller med sociologi.
Syftet med Socialspykologins ansikten är att belysa den sociologiska relevansen hos olika socialpsykologiska perspektiv, som behandlar individen eller smågruppen, mellanmänskliga relationer eller förhållandet mellan struktur och individ.
Både perspektiv och teorier presenteras i termer av socialpsykologiska ledtrådar som är värdefulla att känna till för den som står inför uppgiften att genomföra en egen studie. Presentationerna följs upp av diskussioner, exemplifieringar och liknelser.
Ambitionen är att stimulera läsaren till kritisk eftertanke och egna konstruktiva reflektioner över socialpsykologins dåtida, samtida och framtida betydelse för forskning och samhällsutveckling. Boken är skriven för högskole- och universitetsstuderande, samt praktiker som önskar tillämpa en socialpsykologisk ansats på ett socialt fenomen.
